VW-topchef kendte til snydesoftware forud for Dieselgate
VW-koncernens øverste chef Herbert Diess deltog i et møde, hvor det blev diskuteret, hvordan man kunne snyde de amerikanske kontrolmyndigheder.
VW’s nuværende øverste chef Herbert Diess kendte angiveligt til VW’s svindel med computerprogrammerne i bilgigantens dieselmodeller, lang tid før det blev afsløret af de amerikanske myndigheder.
Det skriver det tyske magasin Der Spiegel, som har historien fra det britiske nyhedsbureau Reuters.
176 milliarder kroner
Ifølge Reuters er et afgørende spørgsmål om VW informerede sine investorer i tide om skandalens omfang? En skandale, som skulle have kostet den tyske bilgigant mere end 176 milliarder kroner.
De amerikanske myndigheder afslørede den gigantiske svindelaffære den 18. september 2015.
En efterforskning af Volkswagens øverste ledelse, som hidtil har afvist at have gjort noget ulovligt, er ifølge Reuters indledt af anklagemyndigheden i Braunschweig, tæt på VW's hovedkontor.
Vi har ikke gjort noget
VW gentog lørdag til Der Spiegel, at ledelsen ikke havde brudt reglerne om oplysningskrav, og at man havde besluttet ikke at oplyse investorerne på et tidligere tidspunkt, fordi strafudmålingen og efterfølgende uddeling af bøder endnu var uklart.
Under skandalen - også kendt som 'dieselgate' - bestred Herbert Diess posten som markedsdirektør i VW. Han skulle have deltaget i et møde den 27. juli 2015, hvor VW's ingeniører og topledelse diskuterede, hvordan det kunne lade sig gøre at undgå, at de amerikanske myndigheder forbød VW’s biler på de amerikanske veje, fordi de forurenede for meget.
Vi har gjort noget
På et senere tidspunkt erkendte Volkswagen, at man havde fiflet med bilernes computerprogrammer. En specialudviklet software fik bilerne til at udlede færre skadelige stoffer de såkaldte NOx’er, når de blev testet i de amerikanske laboratorier. Så snart bilerne kom ud at køre normalt, steg mængden af forurenende stoffer til ulovlige niveauer i forhold til den amerikanske lovgivning.
Skandalen nu kendt som Dieselgate kostede VW’s daværende koncernchef Martin Winterkorn jobbet.
Din sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.
Læs mereDet er ved at være tid til hjulskifte, så husk at bestille tid i god tid. Efteråret er i fuld gang, og snart skal sommerhjulene skiftes ud med vinterhjul.
Læs mereHvis du har fået et stenslag i din forrude, er det vigtigt at reagere hurtigt. Er stenslaget kun en lille "stjerne" uden revner, kan du beskytte det midlertidigt med et stykke klar tape eller et specielt klistermærke beregnet til formålet.
Læs mere