Fyrre procent af bilens nypris går til elektronik
For 20 år siden stod elektronikken for omkring 18 procent af prisen på en bil. Siden da er det gået stærkt. I dag går 40 procent af prisen på en bil til elektronik i alle varianter.
Bilbranchen har i mange år opfundet og installeret stadig mere elektronisk udstyr i nye biler. Ikke mindst indenfor områderne sikkerhed og komfort.
Tilbage i 2004 havde kun en fjerdedel af alle biler på gaden således airbags og mindre end 50 procent havde fabriksmonterede elindstillelige sæder. I dag er hovedparten af nye opfindelser til biler elektronisk funderede snarere end mekaniske. Og i 2017 gik omkring 40 procent af prisen på en bil til elektroniske systemer. I 2007 var det tal bare det halve altså 20 procent. Det skriver konsulentfirmaet Deloitte i en ny rapport om markedet for halvledere.
Halvledere fylder godt
En af de vigtigste byggesten i vores moderne måde at leve på, er halvledere. Halvledere, der for manges vedkommende baserer sig på grundstoffet Silicium, leder en elektrisk strøm og indgår i næsten alle elektriske apparater, der findes i dag. I den forstand er halvledere også en særdeles vigtig bestanddel af alle biler. Groft sagt er halvledere elektronikken i en bil.
Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Deloitte er bilelektronik det marked, der forventes at vokse hurtigst inden for halvlederindustrien i de kommende år. Efterspørgslen efter bedre og mere avanceret elektronik i biler falder ikke. Snarere tværtimod. For eksempel efterspørges i dag komponenter, der kan øge trafiksikkerheden i bilerne, navigationshjælp og en mere effektiv udnyttelse af brændstoffet.
Halvdelen med sædevarme
Og der er sket meget i bilerne angående sikkerhed og bekvemmelighed på bare få år i bilindustrien. Hvis vi går 16 år tilbage til 2004, havde knap 20 procent af de biler, der blev solgt i USA, ABS-systemer. Noget vi tager for givet, hvis vi køber en ny bil i dag. En fjerdedel af de solgte biler samme år havde airbags, og kun halvdelen havde sædevarme.
Takket være øgede sikkerhedskrav og en stadig stigende efterspørgsel er udbuddet af denne type systemer på det nærmeste eksploderet i de senere år. Det ses ved, at omkostningerne til bilelektronik steg fra cirka 20 procent af en bils nypris i 2007 til cirka 40 procent i 2017.
I det kommende årti vil især disse fire områder dominere bilteknologiens udvikling. For det første selvkørende biler, dernæst AI (Kunstig Intelligens), herudover opkobling (Connected Cars) og endelig sikkerhed.
OBS! Hackere forude
Så vi kan trygt regne med, at de kommende år vil byde på endnu mere avancerede systemer. Vi ser blandt andet biler, som udover at være selvkørende også 'læser' landskabet og forudsiger og analyserer vores færden på vejene. I takt med, at elektroniske systemer fylder mere i bilerne, og de bliver mere koblet op til internettet og andre netværk, stiger risikoen også gevaldigt for, at hackere kan opnå adgang til bilens elektronik. I værste fald med katastrofale følger. Men som man siger, ingen roser uden torne.
Det er vigtigt at holde øje med alderen på bilens dæk. Har du et lavt kørselsforbrug, kan du risikere, at dækkene bliver for gamle, inden de er slidt ned. Dæk, der er for gamle, mister den elasticitet, der er nødvendig for at opretholde et ordentligt vejgreb. Gummiet stivner med alderen, og derfor kan bilen glide over asfalten ved kraftige opbremsninger.
Læs mereDin sikkerhed på vintervejene afhænger i høj grad af, at du har de rette dæk på bilen. Når vejene er dækket af sne og slud, reduceres bremseafstandene markant, hvis du kører på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk.
Læs mereDet er ved at være tid til hjulskifte, så husk at bestille tid i god tid. Efteråret er i fuld gang, og snart skal sommerhjulene skiftes ud med vinterhjul.
Læs mere